אי תשלום ועד בית: מה עושים? כל הפתרונות

סרבני תשלום לוועד בית היא תופעה ההולכת וגוברת וכיום ניתן למצוא אותה בלא מעט בניינים. הם תמיד ימצאו סיבה להתלונן על תחזוקת הבניין, לדחות את התשלום ולהימנע ממנו. 

כיצד ועד הבית יכול לנהוג במקרה של אי תשלום? האם ניתן לפרסם את שמם? מה מסגרת החוק מאפשרת להתמודדות עם הבעיה? לפניכם המדריך המלא. 

אי תשלום ועד בית הוא עבירה על החוק

אם דייר לא משלם את דמי ועד הבית, ועד הבית או חברת הניהול יכולים לשלוח לו מכתב רשמי עם דרישה לשלם. אם הוא עדיין לא משלם, ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין פרטי כדי שישלחו לו מכתב נוסף.
לבסוף אם הדייר עדיין לא משלם את החוב, ניתן להגיש כתב תביעה מקוונת בפני המפקח על המקרקעין אשר ניתן למלא את עצמאית.

תשלום ועד בית בבניין משותף הוא תשלום חובה על פי חוק. יתרה על זאת, סירוב לתשלום זוהי עבירה על החוק על פי סעיף 58 לחוק המקרקעין. 

ודאי שאף אחד אינו רוצה להתעסק בפניות לבית המשפט אך חשוב להבהיר כי על כל דייר בבניין המשותף, בין אם הוא בעל הדירה או שוכר, חלה חובת תשלום ועד בית, ובה איו עניין למיקוח. 

פרסום שמות הסרבנים- האם זה מותר?

פרסום שמותיהם של הסרבנים במקרה של אי תשלום ועד בית, לא רק מותר אלא אף תואם את רוח חוק המקרקעין. מתוקף תפקידו של ועד הבית, עליו לנהל את כספי הבניין המשותף בשקיפות מלאה ולאפשר לכל דייר לעיין בדוחות הכספיים בכל עת. 

כמו כן, יש לזכור כי אין הדבר עניין פרטי בין דייר לוועד הבית שכן זהו חשבון של כל הבניין המשותף. ברגע שדייר דוחה את התשלום, הרי שהוא חי על חשבון שאר דיירי הבניין מבלי לשאת בנטל התשלום. על כן, זוהי זכותם המלאה של דיירי הבניין להתעדכן במצב. 

תשלום ועד הבית זוהי חובה ברורה על פי חוק, ותליית שמות סרבני תשלום על לוח מודעות הבניין זהו מעשה לגיטימי לחלוטין העשוי בין היתר לסייע ליצור לחץ על הדייר הסרבן. 

ומה אסור לעשות?

ובכן, יש גם מגבלות שכדאי להכיר ולפעול על פיהן. ראשית, למעט גובה סכום החוב ושמו של הדייר, אסור לפרסם שום פרט אחר שכן דבר זה יכול להיחשב כלשון הרע ויכול לגרור תביעה משפטית כנגדכם. 

כמו כן, אסור שפרסום שמו של הסרבן יהיה המוצא הראשון שאליו אתם פונים. מעבר לכך כדאי למצוא לפני כן  דרך נאותה יותר אשר תמנע סכסוכים מיותרים, גם בית המשפט לא יראה בעין יפה פרסום הדייר ללא אזהרות נוספות לפני כן. 

ראשית, חשוב להביא אזהרה בכתב לדייר ולאפשר לו לחזור בו ולשלם. במכתב יש לציין כי אם החוב לא ישולם, ועד הבית ינקוט באמצעים המותרים לו על פי חוק ויפרסם את שמות כל החייבים בתשלום. 

מה תעשו אם גם פרסום השם לא גורם לו לשלם?

במקרה זה יש פה צורך בתביעה משפטית כנגד בעל הנכס. במקרה בו סרבן התשלום הינו שוכר, בעל הנכס או החייב בתשלום החוב ולאחר מכן עליו לגבות אותו מהשוכר. 

האחראי להליך המשפטי הוא המפקח על רישום המקרקעין והחלטתו לכאן או לכאן הינה כדין החלטת בית משפט לכל דבר ועניין. 

אי תשלום ועד בית מה עושים

אי תשלום ועד בית- אלו הם שלבי הגבייה

פנייה בעל פה אל סרבן התשלום: הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות אל הדייר ולדרוש את הסדרת החוב. הבהירו לו כי במקרה של סירוב מתמשך, תאלצו לפתוח בהליכים משפטיים. 

פניית אזהרה בכתב: הצעד השני, במקרה של סירוב מתמשך הינו מכתב התראה. חשוב כי תעשו זאת באמצעות דואר רשום על מנת שכל אישורי המסירה יהיו ברשותכם. חשוב שיהיה מצוין בקפידה את גובה תשלום החוב ואת המועד האחרון להסדרת התשלום. 

הגשת כתב תביעה:  הגשת תביעה זו צריכה להיעשות על ידי מישהו שהוא חלק מנציגות הבית המשותף אשר מוסמך להיות נציג של כלל הדיירים. עליו להיות חתום על כתב התביעה בשני עותקיו- האחד למפקח רישום המקרקעין והשני לדייר הנתבע. 

על כתב התביעה יש לרשום את פרטי הנתבע והתובע, תיאור המקרה ופירוט החוב. 

דיון בלשכת המפקח: לאחר הגשת כתב התביעה תוזמנו לדיון בלשכת המפקח על רישום המקרקעין בו תעלו את טענותיכם בפניו (וכך גם הדייר הנתבע). 

מימוש החוב בהוצאה לפועל: במקרה בו הוחלט בו על הסרבן לשלם את החוב עד תאריך מסוים וגם לאחר תאריך זה הדייר סירב לשלם, תוכלו לפנות להוצאה לפועל על מנת לממש את פסק הדין של המפקח. 

מעוניינים בעזרה בניהול ועד הבית ותחזוקת הבניין? קלינטון כאן לרשותכם!

אנחנו יודעים שניהול בניין משותף זהו עסק מורכב ומסובך שעלול לגרור מתחים רבים בין דיירי הבניין, בדיוק לשם כך אנחנו כאן בשבילכם!

קלינטון ניהול ואחזקה, הינה חברת ניהול ועד בית מקצועית אשר מספקת מגוון שירותי גבייה, ניהול ותחזוקה של בנייני מגורים על מנת לאפשר לכם לחיות בראש שקט ובלי דאגות. 

בין אם אתם מיואשים מהתעסקות עם ניהול הבניין ותחזוקתו או שאף אחד לא מעוניין להיות ועד בית (תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר אין ועד בית- מה עושים?), קלינטון כאן לספק לכם את השירות על הצד הטוב ביותר. 

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין העוסק בתחום.

מה עושים אם דייר לא משלם ועד בית?

אם דייר לא משלם את דמי ועד הבית, ועד הבית או חברת הניהול צריכים לפנות אליו בכתב כדי לדרוש ממנו לשלם את החוב. אם הדייר לא מגיב, ניתן לפנות לאגודה לתרבות הדיור או לעורך דין פרטי כדי שיעזרו לכם.

מה צריך לכתוב במכתב הדרישה לתשלום החוב?

במכתב הדרישה יש לציין את גובה החוב, את תאריך התשלום האחרון וההשלכות של אי תשלום החוב.

רוצה לחזור למשהו ספציפי בעמוד?
מאמרים נוספים

דירוג ממוצע: / 5.

לקבלת הצעת מחיר משתלמת

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

לקבלת הצעת מחיר משתלמת

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן